Klantcase PKN: Manager Service Center aan het woord

Protestantse Kerk Nederland

De dienstenorganisatie ondersteunt de Protestantse Kerk in Nederland en haar plaatselijke gemeenten in de breedte: beleidsmatige-, ambtelijke-, bedrijfsmatige- en praktische ondersteuning op alle terreinen van kerk-zijn. Ook Kerk in Actie maakt onderdeel uit van de dienstenorganisatie.

Er werken ongeveer 200 FTE binnen de dienstenorganisatie. Samen met de afdeling Informatiemanagement & Automatisering wordt de digitale transformatie in 2021 vormgegeven. Cornelis Kamp is als Manager Service Center a.i. onder andere verantwoordelijk voor Financiën en  alle IT-servicediensten. Ook is hij verantwoordelijk voor de digitale transformatie.

Verbeteren van digitale transformatie, processen en IT-dienstverlening

Cornelis vertelt: ‘Begin maart hebben wij een geselecteerde groep van 47 collega’s uit allerlei afdelingen uitgenodigd om deel te nemen aan de BusinessITScan® van IT’s Teamwork. Het was ons doel om met de uitkomsten hiervan onze digitale transformatie, processen en IT-dienstverlening te verbeteren. Het invullen duurde ongeveer 10 à 50 minuten, afhankelijk van de rol die je hebt binnen onze organisatie en het aantal toelichtingen en verbetersuggesties dat je wilt invoeren.’

Waardevolle uitkomsten

‘Een week na het versturen van de uitnodigingen, ontvingen we vanuit de BusinessITScan automatisch het dashboard en adviesrapport. De uitkomsten zijn voor ons zeer waardevol. De inhoud van de antwoorden en adviezen maken duidelijk dat bij het invullen van deze scan door onze collega’s zeer serieus is meegedacht om IT naar een hoger niveau te tillen. De opzet van de scan bracht dit ook met zich mee. Het vervolg op de uitslag van de scan is o.a. een webinar met de betrokken collega’s en een roadmap IT met alle verbetersuggesties.’

Gerichte actiepunten en verbetersuggesties: een goudmijn

‘Onze conclusie is dat we een goudmijn hebben aangeboord gezien de gerichte actiepunten die de BusinessITScan voorstelde, en de verbetersuggesties die collega’s invoerden. Ook de opzet met het ‘spinnenweb’ vinden wij zeer bruikbaar om intern te gebruiken. De gelaagdheid van de scan heeft ons geholpen om te prioriteren en dit af te zetten tegen onze huidige plannen m.b.t. de digitale transformatie. In een goed ontvangen webinar hebben we met de projectmanager Erik Zevenbergen de resultaten van de BusinessITScan en onze vernieuwde plannen toegelicht aan onze collega’s. Dit is erg goed ontvangen in onze organisatie.’