Digitale transformatie zorgt ervoor dat organisaties relevant blijven voor hun doelgroep. De weg naar succes kan volgens Thijs Broekhuizen, Anton Dijkhuis en Khoi Nguyen duidelijk verschillen: iedere organisatie moet uitvinden welke route het meest doelmatig is naar succesvolle IT-dienstverlening en digitale transformatie.
Te vaak wordt de potentie van IT en software niet uitgenut. Te vaak verdwijnt een (IT-)adviesrapport in een la. Te vaak kosten adviestrajecten veel tijd en geld. Te vaak falen dure inventarisatie -en implementatietrajecten. Te vaak missen organisaties in transport en logistiek kansen. Annelies van Stijn, journalist van het blad Transport & Logistiek, interviewde Anton Dijkhuis over digitale transformatie en het belang van een samenhangende organisatieblauwdruk.
Anja Jalink, hoofdredacteur van CM, interviewde Cornelis Kamp en Erik Zevenbergen van PKN. Kamp: ’De opdracht was: maak een programma digitale transformatie. Wat we tegenkwamen was een gefragmenteerd IT-landschap en het overall IT-niveau was laag’. Zevenbergen: ’Op dit moment zijn we het informatiemanagement en automatiseringsbeleid aan het implementeren in het nieuwe team van Kamp,’. Dit beleid is een verlengde van de transitie. We hebben in werkgroepen nagedacht over beleid, visie en ambitie. Hoe kunnen wij de dienstenorganisatie maximaal ondersteunen?’
Digitale transformatie zorgt dat organisaties relevant blijven voor hun doelgroep. Analyse van de met BusinessITScan verzamelde gegevens door de Rijksuniversiteit Groningen laat zien, dat er drie verschillende routes bijdragen aan succesvolle IT-dienstverlening en digitale transformatie. De hoofdredacteur van Controllers Magazine, Anja Jalink, licht in dit artikel het onderzoek toe waarin de RUG-onderzoekers Thijs Broekhuizen en Khoi Nguyen het verband aantonen tussen IT-tevredenheid, digitale transformatie, de zes IT-succesfactoren en de drie vastgestelde organisatietypes. Dit inzicht helpt organisaties bij de kunst van het kiezen.
Digitale transformatie zorgt dat organisaties relevant blijven voor hun doelgroep, maar de route naar succes kan duidelijk verschillen. Dat blijkt uit een ai-analyse die de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) heeft uitgevoerd op de geanonimiseerde data van de BusinessITScan van IT's Teamwork. Om succesvol te zijn moet iedere organisatie uitvinden welke route het meest doelmatig is naar succesvolle IT-dienstverlening en digitale transformatie. De hoofdredacteur van Computable, Sander Hulsman, licht in dit artikel met de RUG-onderzoekers Thijs Broekhuizen en Khoi Nguyen het verband toe dat is aangetoond tussen IT-tevredenheid, digitale transformatie, de zes IT-succesfactoren en de drie vastgestelde organisatietypes. Dit inzicht helpt organisaties bij de kunst van het kiezen.
Hoe houdt de finance professional het hoofd boven water? "Door bewust te werken aan meerwaarde voor de organisatie en door niet alleen op de finance kolom te blijven zitten," zegt Anton Dijkhuis. "Als je blijft doen wat je altijd deed, verandert er immers niks!" Dijkhuis is eigenaar en directeur van IT's Teamwork, een mooi voorbeeld van verandering. Na jarenlang onder andere als IT-manager gewerkt te hebben, begon hij zijn eigen onderneming, om met de BusinessITScan® organisaties laagdrempelig inzicht te geven in hun digitale transformatie.
In de vorige eeuw zagen we veel 'Liefde is…' cartoons. Kim Casali tekende ze: allerlei tekeningetjes met mensen over hoe mooi de liefde kan zijn. Kim definieerde en tekende de liefde op vele manieren. Op de drempel van het nieuwe decennium zie ik heel veel artikelen en tekeningen over digitale transformatie. Net als liefde wordt digitale transformatie op vele manieren gedefinieerd en getekend.
Een goede samenwerking tussen Business en IT is nodig om organisaties snel te laten veranderen. Daarvoor is het nodig dat de twee partijen dezelfde taal spreken. Zowel Business als IT snapt deze zes succesfactoren.
Organisaties in alle sectoren moeten zich sneller aanpassen om relevant te blijven voor hun klant. Processen moeten dus sneller aanpasbaar zijn, wat flexibeler IT-landschappen vereist. Echter die zijn vaak al complex genoeg. De noodzaak tot snellere aanpassing vereist een steeds hechtere, maar ook meer situationele samenwerking tussen diverse disciplines binnen en buiten een organisatie. De vraag hierbij is op welke succesfactoren organisaties kunnen sturen.
Wat als we voorbij gaan aan de lijstjes met waarschuwingen en negatief geformuleerde inzichten. En juist gaan kijken naar de transformatiekansen? Mensen die reizen met de metro in Engeland, worden continu gewaarschuwd: ‘Mind the gap’. Een sympathieke waarschuwing voor fysiek gevaar. Eigenlijk wordt het tijd voor een tweede waarschuwing: ‘Mind the digital gap’, een noodzakelijke waarschuwing voor digitaal gevaar. Of, zoals wij liever zeggen: een aankondiging van digitale kansen.
‘Digitale transformatie’ is het toverwoord op de werkvloer. Volgens de Van Dale is het een omvorming of gedaanteverandering op basis van het binaire stelsel. IT is uiteraard belangrijk, maar gelukkig komt de mens ook nog voor in de verandering. Dit zijn de zes factoren waarmee een succesvolle transformatie rekening moet houden.
Organisaties zijn continu op zoek naar manieren om hun automatisering te optimaliseren. De tool BusinessITScan, die de prestaties op zes kritische IT-succesfactoren in kaart brengt, biedt handvatten voor de verbeterslag. Bij veel organisaties wordt automatisering steeds belangrijker: gegevens van klanten, producten en diensten dienen goed te worden opgeslagen, beheerd en beveiligd. Een organisatie die een paar uur geen computersystemen kan gebruiken kan daar behoorlijk last van krijgen. Om ondernemers en managers te ontzorgen en om jarenlange kennis onafhankelijk en via internet door te geven, ontwikkelde IT’s Teamwork met een aantal partners de BusinessITScan.
Controllers en administrateurs worden regelmatig betrokken bij verbeterprojecten, of zij initiëren deze zelfs. Daarvoor werkt u dan nauw samen met de interne IT-afdeling. Ook bij financiële en IT-audits en trajecten voor compliance en informatiebeveiliging werken financials met IT-ers samen. Dat gaat met wisselend succes.
75 procent van de IT-verantwoordelijken rapporteert aan een ‘financial’…… en zeker 50 procent van de financials heeft ‘mixed feelings’ bij IT. Toch willen financieel directeuren en financieel managers de kracht van IT gebruiken. Dit kan door de gebruikersorganisatie en de IT-afdeling gericht te laten werken aan de zes IT-succesfactoren.
Veel organisaties, managers en directeuren zijn bezig met de vraag hoe zij de itafdeling optimaal kunnen laten bijdragen aan de productiviteit en de innovatie van de organisatie. Dit kan door de gebruikersorganisatie en de it-afdeling gericht te laten werken aan de zes it-succesfactoren: partnership, bijdrage aan productiviteit, bijdrage aan innovatie, it-competenties, it-stabiliteit en -continuïteit en it-gerelateerde financiële zaken.
Ondernemers en managers weten als geen ander hoeveel er komt kijken bij ondernemen. Aandacht voor uw klanten, personeel, bedrijfsvoering, financiën, automatisering, teveel om op te noemen.
Veel organisaties, managers en directeuren zijn bezig met de vraag: ‘Hoe zorg ik dat onze IT-afdeling optimaal bijdraagt aan de productiviteit én de innovatie van onze organisatie?’ Het antwoord is kort en krachtig: door de gebruikersorganisatie én de IT-afdeling gericht te laten werken aan de zes IT-succesfactoren. Dit artikel gaat in op deze succesfactoren, die tevens de kenmerken zijn die innovatieve IT-afdelingen gemeen hebben.
Hiermee draagt de IT-afdeling optimaal bij aan je organisatie. Veel organisaties, managers en directeuren zijn bezig met de vraag hoe zij de IT-afdeling optimaal kunnen laten bijdragen aan de productiviteit en de innovatie van de organisatie.
Nederlandse organisaties pakken het agile-gedachtegoed voortvarend op. Voor betrokken IT-managers die ermee aan de slag gaan, betekent die aanpak een flinke omslag. Zij moeten hun inhoudelijke zeggenschap over soms grote softwareontwikkelprojecten uit handen geven aan de werkvloer. Dat vergt durf, een nieuwe mentaliteit en vooral ook een stevige make-over van de eigen managementstijl, zo blijkt uit het relaas van drie ervaringsdeskundigen.